onsdag den 25. maj 2011

Camping, mere camping, tur paa havet og tur paa floden

Vores kanotur i Noosa Nationalpark gik gankse fint - de to foerste dage. Paa tredje dagen regnede det meget, og fire ud af otte fra vores gruppe forsvandt fra lejren inden klokken 12.00. Vi fulgte deres eksempel og var ude inden klokken 15.00. Det er bare svaert at vaere happy campers i regnvejr. Heldigvis overvandt solen regen dagen efter og vores sidste dage i Noosa blev nydt i toerre og varme omgivelser. For at kompensere for den manglende dag i kano tog vi en tur i kajak paa floden, der laa ved siden af vores hostel.

Efter Noosa tog vi videre til Hervey Bay og Fraser Island. Sidstnaevnte er verdens stoerste sandoe. Paa Fraser koerte vi i firhjulstraekkere gennem floder og paa bumlede sandveje og lange smukke strande, og det baade i dagslys og maaneskin. Det sidste var ikke helt meningen, men vi blev fanget af tidevandet, da en af bilerne i vores konvoj broed sammen og sad fast i sandet. Paa Fraser campede vi ogsaa, men sov i telte der var af en noget anden standard end dem i Noosa, saa det var meget lettere at klare en byge eller to.

Efter Hervey Bay og Fraser Island havde vi et kort stop i Agnes Water foer turen gik til Airlie Beach. Her var vi for en stund en del af en biker-bande kendt under navnet "Scooter Roos". Vi skiftede vores rygsaekke ud med laederjakker, hjelme og scootere - alle sammen med flammer, og fik mere end en midlertidig tatovering hver. Det var en vild eftermiddag, hvor det lykkedes at komme op paa 70 km/t ned af bakke.
I Airlie Beach skiftede vi scooteren ud med en sejlbaad og begav os paa eventyr i Whitsundays. Vi kan nu prale af at have vaeret paa en baad i voldsom regn og dejlig sol for slet ikke at tale om de kaempe boelger (heldigvis for soesygepiller). Vi har snorklet bland koralrev og flotte fisk og Malene har dykket blandt ditto. Vi har besoegt verdens anden smukkeste strand - Whitehaven Beach, vi har set en havskilpadde og en delfin og Nadja proevede ogsaa at sejle baaden. Efter to naetter var vi tilbage paa land, selv om det bestemt ikke foeltes saadan - verden blev ligesom ved med at gynge i to dage efter.

Efter Airlie Beach slog vi et hurtigt smut forbi Magnetic Island og noed en utrolig smuk natur og et ophold paa et hostel, der laa paa stranden - det er slet ikke saa tosset at vaere backpacker.
I morgen gaar turen til Cairns og i dag har vi white water raftet paa Tully River ved Mission Beach. Vi er ret sikre paa at vi fik den ultimative ekstreme rafting oplevelse med en guide, der havde styr paa tingene og soergede for at vi afdaekkede alle aspekter af rafting - ogsaa at "flip the boat". I kan se billeder fra turen nedenfor: Selv om det maaske ikke hele tiden ser saadan ud, saa havde vi det sjovt.